Skip to main content

Today in History: 30Julai2007

Aku bergegas ke IBTP, supervisor nak jumpa..cepat22..naik bas..menaiki tangga cancelori..melalui twin tower ums dan akhirnya sampai di tempat yang dituju..minggu lepas tidak dapat jumpa supervisor sebab Minggu Methodology Pascasiswazah (orentasi week) selama seminggu..kami discuss pasal planning within 2 years research..abis discuss gi lab..bukannya mo buat keja pun lagi..bersemangat waja juga..tapi saja nak tengok2..round2..sambil berfikir..oo..my vision will be start here..in 'Laboratory of Natural Product, IBTP, UMS'..

Mengapa hatiku tiba2 resah??tadi bukan main bersemangat lagi..emm..aku mengapai begku dan mencari anponku..oh..handfonku tiada dalam beg..where?hanya ada dua kemungkinan..tinggal dalam bas atau di rumah?'Sir, saya rasa tak sihat..saya balik dulu ok..'
Aku terus balik ke rumah..mencari2 handfon ku..alhamdulillah..handfonku ada di atas katil..setelah aku lihat, ada 10 miscal daripada mama..aku telefon semula..napa mak?Farra, tenangkan hatimu nak..Paci Kadri suda tiada?dia meninggal pada pukul 11.30 am tadi di SMC..kena strok..aku tidak mampu berkata2..panik..unbelieve it..air mata masih tersekat..still belum menerimanya..baru ja aku jumpa paci Kadri sebelum mendaftar..aku nyatakan hasratku untuk sambung belajar..dia berikan kata2 semangat..'Bagus, teruskan belajar selagi mampu..jgn lepaskan peluang..pasal yuran pendaftaran, biar paci uruskan'..14hbJulai2007..aku ingat lagi..tarikh daftar bersamaan tarikh pertemuanku dengan arwah...rupanya itu adalah pertemuan terakhirku bersamanya..

Siapa Allahyarham Tuan Hj Kadri Hj Nanti dihatiku?

Allahyarham merupakan adik kepada ayahku..telah berkahwin dengan Hjh Aini Jamran dan mempunyai 4 orang anak..seorang ahli perniagaan yang berjaya..telah berjaya membuka beberapa buah restoren di sekitar KK (visimal: asia city, bangunan kwsp) dan KB (Mayang Sari1 dan 2)seorang dermawan, bermatlamat tinggi..tulus, ikhlas,amanah, tegas..etc..Beliau juga telah membuka ladang penternakan kambing dan lembu di KB dengan keringatnya sendiri..seorang yang suka berdikari..di ladang, dialah bos, dialah kuli dan dialah juga memandu lori untuk mengangkat rumput untuk haiwan2 ternakannya, ..(skrip ini memang disampaikan oleh allahyarham ketika Mesyuarat Persatuan penternak Kota Belud,di Jabatan Perkhidmatan Haiwan:taim tu aku jadi setiausaha sebab tengah praktikal di Jabatan berkenaan)

Dia juga seorang yang 'outspoken', caranya memberikan perangsang dan motivasi kepada anak2nya dan anak2 buah agak keras sikit..pernah 2 kali aku menangis oleh kata2 arwah..1st: 'Kek ini sedap, tapi belum boleh bawa ke kedai', 2nd: 'Urus diri dulu, baru urus orang lain'..itulah dua ayat yang mempunyai 16 suku kata amat aku ingat dia tujukan kepadaku yang tidak mungkin akan kulupakan sampai bila2..terlalu banyak isi tersirat daripada kata2nya itu..

Kini, sudah 2 tahun paciku pergi..kehilangan besar buat keluarga..kami sangat sayang kepadanya tapi Tuhan lebih menyayanginya..kami redha dengan pemergiannya yang mengejut..'setiap yang hidup, pasti akan mati..'Ya Allah, tempatkan lah paciku di kalangan orang2 yang beriman'..Al-fatihah..

Comments

BLUEDIANTHUS said…
farra, post kau sedih jak nie....huhu...tapi byk value yang bernilai...treasure it
Farrawati Sabli said…
itulah yang ingin aku sampaikan..byk isi tersirat..aku dapat semangat daripada arwah paci..belum sempat aku balas jasanya, dia suda pergi..tidak apa,ada hikmahya..harap2 aku tidak hampakan harapannya untuk urus diri kemudian urus org lain..

Popular posts from this blog

18.11.2011 Malam Berinai

Salam, Pada malam selepas majlis pernikahan, berlangsungnya majlis malam berinai. Ia kebudayaan Bajau Sama Kota Belud iaitu juga dipanggil malam 'mandi badak', maksudnya menepung tawar dan berinai agar menaikkan seri pengantin untuk bersanding keesokan hari. Ia berlangsung selepas Solat Isya'. Inilah pakaian suku kaum Bajau Sama di Kota Belud. Yg atas kepala dipanggil Serimpak. Berat ni!! My lovely mum 'menepung tawar' My captain, mengantuk ka tu? The little girl tu Nea n Wiwin, drg sporting sgt.. My Grandma My lovely dad Majlis diteruskan dengan acara kebudayaan iaitu Gambus dan bertitik, sampai jam 2pagi acara ni selesai.

10 Cara TENANGKAN HATI Dalam Berusaha?

10 Cara Bagaimana Untuk TENANG Dalam Berusaha? #1 Jangan terlalu fikirkan hasil, tenang. Usaha. Bila kita tenang, aura lebih terserlah. Hargai usaha dan serah pada Allah swt. Hati kita dalam genggaman-Nya. #2 Bebaskan diri dari penghargaan manusia, jangan merasa hebat. Dia yang Maha Hebat yang menjadikan diri kita hebat.Jika kita niat untuk buat baik, Dia akan balas dengan kebaikan. InsyaAllah #3 Jangan terlalu rasa bersalah, ia akan melemahkan 'energy' kita. Taubat dan perbaiki kesilapan. #4 Kita tahu dunia ini tempat ujian, markahnya nanti di Padang Mahsyar. InsyaAllah, kita akan tenang kerana sentiasa ingat untuk mengumpul banyak bekalan untuk dibawa pulang ke tempat abadi. #5 Dunia bukan tempat berlumba, tetapi untuk melakukan yang terbaik. Bukan untuk fokus dicakap orang baik, tetapi perlu menjadi orang yang baik. Bukan sebab hendak tunjuk hebat tapi ia ibadah. Sentiasa periksa ketulusan dan keikhlasan hati. #6 Maksimakan ikhtiar. Atur strategi dan taub

Jalan-jalan di Pekan Ayer Hitam, Batu Pahat

Berkesempatan berjalan-jalan di Pekan Ayer Hitam, Batu Pahat, Johor..BEST..!!!banyaknya anak-anak patung jual di sini. Murah pula tu, memang teruja la tgk barang2 kiut-miut yang dijual. Sesuai dengan cita rasa aku, yang sukakan barang2 yang kiut khususnya kaler pink..^^, umur:28 th beb...beli la juga patung bantal tu untuk dua orang adik yang sentiasa menantikan buah tangan dari kakak mereka ni. Selain tu, beli kerepek dan pelbagai perencah masakan di sini. Thanks a lot to, adik ain yang sudi bawa akak jalan2 kat cni. Next time, pasti tempat ni akan ku kunjungi lagi... Jom kita tgk2 gambar..!! ~fs~ 24 April 2010