Skip to main content

Hadapi Ujian Hidup Dengan Tenang

Sudah dua malam anak sulung & kedua saya demam. Bila anak demam, saya tidak boleh tidur lena. Dalam keadaan sebegitu, lepas uruskan anak-anak yang manja bila sakit, saya buka laptop. Konon mahu menulis, tapi tiada idea. Mahu membaca, kompom tertidur. 
.
Lalu, saya membuka blog yang sudah lama tidak dibuka. Last update entry 17/6/2015. Blog ini saya bangunkan pada tahun 2009 lagi, ketika itu saya mula jadikan menulis sebagai terapi diri. Mujur password tidak lupa. 
.
Jadi, saya mengemaskini dan menjalankan aktiviti penyelenggaraan pada blog ini malam tadi. 
.
Saya teringat pesan Tuan Sheikh Faisal Sheikh Mansor (Setiausaha Kehormat MAPOBA, Malaysia Book Publisher Association) ketika Konvensyen Penulisan pada 17/12/2016 di Wisma Sejarah Kuala Lumpur, penulis kena ada inisiatif sendiri. Kena berani bersuara, berani untuk berbicara tentang 'content' penulis. Kena 'stand strong'. 

MENGAPA AKU MENULIS?

Jika dulu saya menulis apa sahaja yang terfikir untuk tulis dalam blog ini. Namun, selepas ini saya ingin lebih fokus dan spesifik kepada content saya iaitu:
-Ujian Hidup
-Ketenangan
-Penyakit mental (Schizophrenia, Depression, Kemurungan)
-Penyembuhan jiwa, Mind Therapy
-Hijrah Mindset
Saya memilih content ini kerana sedar tidak sedar saya telah menekuni bidang ini secara tidak langsung sejak saya berusia 11 tahun, iaitu sejak ibu saya disahkan menghidapi 'Schizophrenia'. Sebab itu saya begitu ghairah menimba ilmu dengan membaca dan hadir seminar dari dulu, kini dan selamanya. InsyaAllah.
.
Kini, masanya untuk saya berkongsi, selain saya telah banyak berkongsi dalam buku saya '7 Rahsia Tenang Menghadapi Ujian Hidup'. Jika saya tidak berkongsi, saya rasa berdosa kerana penyakit dan ujian itu, Allah yang beri. Kita kena terima dengan penuh Redha.
Selamat Membaca !!
Last but not least,

'I Love Someone With Schizophrenia'

Write from the heart
Farrawati Sabli


2 buah buku '7 Rahsia Tenang Menghadapi Ujian Hidup' telah diserahkan kepada Timbalan Pengarah Hospital Mesra Bukit Padang pada 12 Oktober 2016. Boleh dapatkan di Perpustakaan hospital berkenaan untuk bacaan.


Buku '7 Rahsia Tenang Menghadapi Ujian Hidup' juga ada diserahkan ke MENTARI, Kota Kinabalu sebagai bahan bacaan percuma di sana.


Apa Kata Mereka??








Bagi anda yang berminat memiliki buku ini, email di farrawatisabli@gmail.com
Serta berhubung terus kepada saya di Facebook Penulis '7 Rahsia Tenang Menghadapi Ujian Hidup'



Popular posts from this blog

18.11.2011 Malam Berinai

Salam, Pada malam selepas majlis pernikahan, berlangsungnya majlis malam berinai. Ia kebudayaan Bajau Sama Kota Belud iaitu juga dipanggil malam 'mandi badak', maksudnya menepung tawar dan berinai agar menaikkan seri pengantin untuk bersanding keesokan hari. Ia berlangsung selepas Solat Isya'. Inilah pakaian suku kaum Bajau Sama di Kota Belud. Yg atas kepala dipanggil Serimpak. Berat ni!! My lovely mum 'menepung tawar' My captain, mengantuk ka tu? The little girl tu Nea n Wiwin, drg sporting sgt.. My Grandma My lovely dad Majlis diteruskan dengan acara kebudayaan iaitu Gambus dan bertitik, sampai jam 2pagi acara ni selesai.

10 Cara TENANGKAN HATI Dalam Berusaha?

10 Cara Bagaimana Untuk TENANG Dalam Berusaha? #1 Jangan terlalu fikirkan hasil, tenang. Usaha. Bila kita tenang, aura lebih terserlah. Hargai usaha dan serah pada Allah swt. Hati kita dalam genggaman-Nya. #2 Bebaskan diri dari penghargaan manusia, jangan merasa hebat. Dia yang Maha Hebat yang menjadikan diri kita hebat.Jika kita niat untuk buat baik, Dia akan balas dengan kebaikan. InsyaAllah #3 Jangan terlalu rasa bersalah, ia akan melemahkan 'energy' kita. Taubat dan perbaiki kesilapan. #4 Kita tahu dunia ini tempat ujian, markahnya nanti di Padang Mahsyar. InsyaAllah, kita akan tenang kerana sentiasa ingat untuk mengumpul banyak bekalan untuk dibawa pulang ke tempat abadi. #5 Dunia bukan tempat berlumba, tetapi untuk melakukan yang terbaik. Bukan untuk fokus dicakap orang baik, tetapi perlu menjadi orang yang baik. Bukan sebab hendak tunjuk hebat tapi ia ibadah. Sentiasa periksa ketulusan dan keikhlasan hati. #6 Maksimakan ikhtiar. Atur strategi dan taub

Jalan-jalan di Pekan Ayer Hitam, Batu Pahat

Berkesempatan berjalan-jalan di Pekan Ayer Hitam, Batu Pahat, Johor..BEST..!!!banyaknya anak-anak patung jual di sini. Murah pula tu, memang teruja la tgk barang2 kiut-miut yang dijual. Sesuai dengan cita rasa aku, yang sukakan barang2 yang kiut khususnya kaler pink..^^, umur:28 th beb...beli la juga patung bantal tu untuk dua orang adik yang sentiasa menantikan buah tangan dari kakak mereka ni. Selain tu, beli kerepek dan pelbagai perencah masakan di sini. Thanks a lot to, adik ain yang sudi bawa akak jalan2 kat cni. Next time, pasti tempat ni akan ku kunjungi lagi... Jom kita tgk2 gambar..!! ~fs~ 24 April 2010